التخطي إلى المحتوى الرئيسي

المنهج المقرر على الشهادة الثانوية 2019/2020

المنهج المقرر على طلاب الشهادة الثانوية  2019/ 2020
حيث تعتبر هذه السنة هي السنة الأخيرة في النظام القديم بعدها  يتغير هذا النظام كلية ويتحول طلاب العام القادم إلى النظام الجديد
وفيما يلي نقدم لكم خريطة المنهج لهذا العام والخريطة الزمنية بالإضافة لبيان النصوص المقرر حفظها هذا العام


أولا النصوص . نص غربة وحنين لأحمد شوقي
نص المساء لخليل مطران
التكافل في الإسلام "نثر"  أحمد حسن الزيات
في رثاء مي للعقاد
أهواك ياوطني لمحمود حسن إسماعيل
الكنيسة نورت "نثر"  إبراهيم أصلان
من أنت يانفس  ميخائيل نعيمة
النسور محمد إبراهيم أبو سنة

وقد تقرر حفظ النصوص الآتية
نص غربة وحنين كاملا
التكافل في الإسلام من فقرة "وكذلك عالج الإسلام " إلى نهاية النص
في رثاء مي كاملا
من أنت يانفس   من أول إن سمعت البلبل الصداح
لنهاية النص
النسور المقطعان  رقم 3/ 4




أما دروس القراءة المقررة لهذا العام فهي كالآتي .

إرادة التغيير
أبو الريحان البيروني
القدس مدينة عربية إسلامية
العلم في الإسلام
قيم إنسانية

بينما المقرر في القصة
قصة الأيام الجزء الأول ١١ فصل
والجزء الثاني ١١فصل.  فقط

كما توزعت دروس الأدب كالآتي
المدارس الشعرية
الإحياء والبعث
المدارس الرومانتيكية  والاتجاه الوجداني
مدرسة الديوان   _ مدرسة أبولو - مدرسة المهاجر _  الواقعية والشعر الجديد المدرسة الواقعية

بينما تقرر من دروس الأدب الفنون النثرية
المقال ، الرواية ، القصة القصيرة ، المسرحية.


 أما دروس البلاغة المقررة لهذا العام فكانت كالآتي

مفهوم التجربة الشعرية
عنصر الوجدان والفكر
عناصر الصورة  التعبيرية ( الألفاظ ، الصور ، الموسيقى )
الوحدة الفنية
بالإضافة لما تمت دراستة من بلاغة في الأعوام السابقة  بالتوفيق والنجاح للجميع ....

لمشاهدة صورة لخريطة المنهج الدراسي هذا العام
شاهد التدوينة التالية ..
https://omarsalmanomar.blogspot.com/2019/09/20192020_27.html?m=1





تعليقات

المشاركات الشائعة من هذه المدونة

إجابة أسئلة بلاغة

إجابة أسئلة بلاغة  ثانوية عامة - فرع البلاغة - التشبيه - المحسن البديعي - الصورة البيانية في المقال السابق تكلمنا عن أهمية فرع البلاغة ودوره الكبير في زيادة الدرجات المتوقعة أو الدرجات المتدنية  وضعنا في المقال السابق أبياتاً من الشعر  حيث حرصنا عل الجانب التطبيقي كما نحرص دوماً على الجانب النظري  وكانت الأسئلة كالآتي      من أبيات الشعر ( قطعة بلاغية )    النور في قلبي وبين جوانحي                             فعلام أخشى السير في الظلماء   إني أنا الناي الذي لا تنتهي                               أنغامه    مادام في الأحياء   أ - ( فعلام أخشى ) أسلوب إنشائي ما نوعه ؟ .  ب – ما نوع التجربة في الأبيات ؟ .  ج – ( إني أنا الناي ) ما نوع االصورة ؟ وما سر جمالها؟ .  د – عين من البيت الأول محسناً بديعياً وبين نو...

أسهل طريقة لحل مشكلة البلاغة / بلاغة ثانوية عامة2019/2020

إزاي أجيب التشبيه  درسنا التاني بعد لما عرفنا الفرق بين التعبير الحقيقي والتعبير الخيالي أو المجازي يلا بينا نطير على الدرس التاني إتفقنا إننا لما هنلاقي تعبير خيالي هنعمل فيه إيه ؟؟ أيوه شاطر هنمسكه بإيدينا وسنانا لإن التعبير الخيالي هيكون هو ده التعبير اللي بنسميه لون بياني أو  صورة بيانية  يبقا لما هيقابلني شاعر بيقول جوه قصيدته (نطق الزمان ) هنقوله شكراً أوي هو ده التصوير البياني أو التصوير الخيالي أو المجازي اللي بيطلبه مننا نستخرجه من قطع البلاغة طيب استخرجنا الصورة البيانية حلو الكلام قولي حلو ياعم وبعدين لما هنجيب الصورة من الأبيات أكيد هيقولي حدد صورة بيانية وبين نوعها طيب محنا خلصنا من الأصعب وجيبنا الصورة البيانية زي الفل اهو نوعها بقا أسهل بكتير من استخراجها تخيل عاوزك تحفظ معايا القاعدة ديه الصورة البيانية هيكون نوعها حاجه من أربعة ملهمش خامس أي صورة خيالية جبناها لما يقولي حدد نوعها هيكون نوعها واحد من دول إما تشبيه  أو استعارة  أو كناية  أو مجاز مرسل تقولي وهعرف إزاي هقولك ياعم صبرك بس بص ياغالي بع...

حل مشكلة الإعراب خطوة بخطوة

حل مشكلة الإعراب ( الخطوة الأولى ) خطوة بخطوة هتقدر تعرب  لو مشكلتك المستمرة هي الإعراب لو شايف إن الإعراب مشكلة ملهاش حل ولو نفسك تعرب بطريقة صحيحة يعني من الآخر لو الإعراب عندك مضاف إليه  دايماً  يبقا إنت في المكان الصحيح والدرس ده معمول ليك مخصوص كل اللي هطلبه منك تركز معايا 3 دقايق بالعدد قولي ركزت طب يلا هبدأ معاك أول خطوة وديه البداية بعدها هكمل معاك واطمن مش هنحتاج أكتر من 4 خطوات بالعدد النهارده يلا بينا عل أول خطوة هطلبها منك أي كلمة هطلب منك إعرابها مش عاوزك غير تجيب بس بداية الجملة يعني ببساطة مش هقولك مثلا إعرب كلمة  ( محمد ) وتقعد ساعة باصص في كلمة محمد وتقوله .. ها طب إيه إيه إعرابك الله يسترك .. مهو مش هينطق علشان يقول لحضرتك الخطأ الكبير اللي بيقع فيه كتير من الناس إنه بيقعد باصص للكلمة ومركز فيها ويقولي يامستر مش هو اللي طالب مني إعرب هذه الكلمة يبقا أبص عليها بقا لا ياحبيبي ديه أول غلطه بنعملها لما بنعرب مش عاوزك خالص تبص على الكلمة اللي طالب إعرابها عاوزك بس تجيبلي بداية الجملة اللي فيها الكلمة ديه علشان البداية...