التخطي إلى المحتوى الرئيسي

مراجعة تربية دينية الصف الثاني الثانوي 2023

مراجعة عامة لمنهج التربية الإسلامية الصف الثاني






 يمكنك تحميل المذكرة من خلال الرابط أسفل المقال المذكرة شاملة لمنهج التربية الإسلامية وتشمل جميع الأحاديث النبوية المقررة في منهج 2023 ومعنى المرادفات والذي يرشدنا إليه كل حديث. 











 كما تشتمل المذكرة بعض معانى وتفسير للآيات القرانية أهم المواضيع الرسل وأهم الرسل ومن هم أولى العزم من الرسل عدد الأنبياء كما ذكرهم القرآن الكريم أهم أعمال الأنبياء










 الدروس المستفادة من محاورة النبي إبراهيم عليه السلام مع أبيه الدروس المستفادة من محاورة نبي الله إبراهيم مع قومه الدروس المستفادة من محاورة النبي الكريم إبراهيم عليه السلام مع النمرود







 كما تشتمل الملزمة على بعض الأمور الغيبية التي يجب أن يؤمن بها المسلم من بعث . وحشر فرقنا أيضا في الملزمة أهم الفروق بين البعث والحشر تجد ايضا الفرق بين التوكل والتواكل وأي الصفتين يجب أن يتحلى بها المؤمن 







وتجد في سطور هذه الملزمة المقصود بالشفاعة العظمى ولمن تكون وهل هناك فرق بينها وبين شفاعة الرسل   . 








في هذه الملزمة ايضا تعريف بأحد رموز الأزهر الشريف وهو الشيخ عبد الحليم محمود وأهم انجازاته وآثاره الدينية التي تركها لنا ويمكن التعرف اكثر على المعلومات العديدة والقيمة في هذه المراجعة السريعة من خلال الضغط على هذا الرابط أضغط هنا














تعليقات

المشاركات الشائعة من هذه المدونة

إجابة أسئلة بلاغة

إجابة أسئلة بلاغة  ثانوية عامة - فرع البلاغة - التشبيه - المحسن البديعي - الصورة البيانية في المقال السابق تكلمنا عن أهمية فرع البلاغة ودوره الكبير في زيادة الدرجات المتوقعة أو الدرجات المتدنية  وضعنا في المقال السابق أبياتاً من الشعر  حيث حرصنا عل الجانب التطبيقي كما نحرص دوماً على الجانب النظري  وكانت الأسئلة كالآتي      من أبيات الشعر ( قطعة بلاغية )    النور في قلبي وبين جوانحي                             فعلام أخشى السير في الظلماء   إني أنا الناي الذي لا تنتهي                               أنغامه    مادام في الأحياء   أ - ( فعلام أخشى ) أسلوب إنشائي ما نوعه ؟ .  ب – ما نوع التجربة في الأبيات ؟ .  ج – ( إني أنا الناي ) ما نوع االصورة ؟ وما سر جمالها؟ .  د – عين من البيت الأول محسناً بديعياً وبين نو...

أسهل طريقة لحل مشكلة البلاغة / بلاغة ثانوية عامة2019/2020

إزاي أجيب التشبيه  درسنا التاني بعد لما عرفنا الفرق بين التعبير الحقيقي والتعبير الخيالي أو المجازي يلا بينا نطير على الدرس التاني إتفقنا إننا لما هنلاقي تعبير خيالي هنعمل فيه إيه ؟؟ أيوه شاطر هنمسكه بإيدينا وسنانا لإن التعبير الخيالي هيكون هو ده التعبير اللي بنسميه لون بياني أو  صورة بيانية  يبقا لما هيقابلني شاعر بيقول جوه قصيدته (نطق الزمان ) هنقوله شكراً أوي هو ده التصوير البياني أو التصوير الخيالي أو المجازي اللي بيطلبه مننا نستخرجه من قطع البلاغة طيب استخرجنا الصورة البيانية حلو الكلام قولي حلو ياعم وبعدين لما هنجيب الصورة من الأبيات أكيد هيقولي حدد صورة بيانية وبين نوعها طيب محنا خلصنا من الأصعب وجيبنا الصورة البيانية زي الفل اهو نوعها بقا أسهل بكتير من استخراجها تخيل عاوزك تحفظ معايا القاعدة ديه الصورة البيانية هيكون نوعها حاجه من أربعة ملهمش خامس أي صورة خيالية جبناها لما يقولي حدد نوعها هيكون نوعها واحد من دول إما تشبيه  أو استعارة  أو كناية  أو مجاز مرسل تقولي وهعرف إزاي هقولك ياعم صبرك بس بص ياغالي بع...

حل مشكلة الإعراب خطوة بخطوة

حل مشكلة الإعراب ( الخطوة الأولى ) خطوة بخطوة هتقدر تعرب  لو مشكلتك المستمرة هي الإعراب لو شايف إن الإعراب مشكلة ملهاش حل ولو نفسك تعرب بطريقة صحيحة يعني من الآخر لو الإعراب عندك مضاف إليه  دايماً  يبقا إنت في المكان الصحيح والدرس ده معمول ليك مخصوص كل اللي هطلبه منك تركز معايا 3 دقايق بالعدد قولي ركزت طب يلا هبدأ معاك أول خطوة وديه البداية بعدها هكمل معاك واطمن مش هنحتاج أكتر من 4 خطوات بالعدد النهارده يلا بينا عل أول خطوة هطلبها منك أي كلمة هطلب منك إعرابها مش عاوزك غير تجيب بس بداية الجملة يعني ببساطة مش هقولك مثلا إعرب كلمة  ( محمد ) وتقعد ساعة باصص في كلمة محمد وتقوله .. ها طب إيه إيه إعرابك الله يسترك .. مهو مش هينطق علشان يقول لحضرتك الخطأ الكبير اللي بيقع فيه كتير من الناس إنه بيقعد باصص للكلمة ومركز فيها ويقولي يامستر مش هو اللي طالب مني إعرب هذه الكلمة يبقا أبص عليها بقا لا ياحبيبي ديه أول غلطه بنعملها لما بنعرب مش عاوزك خالص تبص على الكلمة اللي طالب إعرابها عاوزك بس تجيبلي بداية الجملة اللي فيها الكلمة ديه علشان البداية...