التخطي إلى المحتوى الرئيسي

مسابقة وزارة التربية والتعليم (التعيينات الجديدة ) ٢٠١٩/٢٠٢٠








أعلنت وزارة التربية والتعليم فى مؤتمر صحفى حضره نائب الوزير محمد عمر بان الوزارة قد وضعت خطة من أجل سد العجز الذى تعانى منه الوزارة ، حيث تخضع العملية التعليمية فى مصر فى الاونة الاخيرة الى ضغط شديد نظرا الى محدودية عدد المدرسين وعدم وصولهم للنصاب المطلوب لتقديم التعليم الكافى للطلبة ، وحرصا من الوزارة على الارتقاء بالتعليم ورفع الناحية الثقافية والتعليمية للطلاب عمدت الوزارة الى سد هذا العجز من خلال المسابقات التى اقامتها الوزارة فى الاونة الاخيرة والتى هدفت الى تعيين عدد من المدرسين فى انحاء الجمهورية لمحاولة سد العجز فى انحاء الجمهورية.

مسابقة وزارة التربية والتعليم الجديدة 2019


تهدف الوزارة الى تعيين عدد من المدرسين وقدرة خمسة وستون الفا ، تختلف تخصصاتهم واماكنهم على حسب حاجة الوزارة ، والاختلاف فى هذه المسابقة بان الوزارة تهدف الى تعيينن معظمهم بصفة دائمة ومن سينجح فى الاختبارات وينجح فى الانضمام للمسابقة قانه سيتعاقد مع الوزارة ، ومن اهم شروط الوزارة ان يكون الملتحق بالمسابقة من نفس المنطقة التى سيعمل بها توفيرا للجهد والمال فى الانتقال ، ويكون حاصل على خبرة كبيرة وشهادات عالية كالماجستير والدكتوراة بالاضافة الى التقدير العام المرتفع فى سنوات الدراسة الاصلية

أما بخصوص الأوراق المطلوبة فهي 

شهادة التخرج 
فيش حديث 
بطاقة سارية 


تعليقات

المشاركات الشائعة من هذه المدونة

إجابة أسئلة بلاغة

إجابة أسئلة بلاغة  ثانوية عامة - فرع البلاغة - التشبيه - المحسن البديعي - الصورة البيانية في المقال السابق تكلمنا عن أهمية فرع البلاغة ودوره الكبير في زيادة الدرجات المتوقعة أو الدرجات المتدنية  وضعنا في المقال السابق أبياتاً من الشعر  حيث حرصنا عل الجانب التطبيقي كما نحرص دوماً على الجانب النظري  وكانت الأسئلة كالآتي      من أبيات الشعر ( قطعة بلاغية )    النور في قلبي وبين جوانحي                             فعلام أخشى السير في الظلماء   إني أنا الناي الذي لا تنتهي                               أنغامه    مادام في الأحياء   أ - ( فعلام أخشى ) أسلوب إنشائي ما نوعه ؟ .  ب – ما نوع التجربة في الأبيات ؟ .  ج – ( إني أنا الناي ) ما نوع االصورة ؟ وما سر جمالها؟ .  د – عين من البيت الأول محسناً بديعياً وبين نو...

أسهل طريقة لحل مشكلة البلاغة / بلاغة ثانوية عامة2019/2020

إزاي أجيب التشبيه  درسنا التاني بعد لما عرفنا الفرق بين التعبير الحقيقي والتعبير الخيالي أو المجازي يلا بينا نطير على الدرس التاني إتفقنا إننا لما هنلاقي تعبير خيالي هنعمل فيه إيه ؟؟ أيوه شاطر هنمسكه بإيدينا وسنانا لإن التعبير الخيالي هيكون هو ده التعبير اللي بنسميه لون بياني أو  صورة بيانية  يبقا لما هيقابلني شاعر بيقول جوه قصيدته (نطق الزمان ) هنقوله شكراً أوي هو ده التصوير البياني أو التصوير الخيالي أو المجازي اللي بيطلبه مننا نستخرجه من قطع البلاغة طيب استخرجنا الصورة البيانية حلو الكلام قولي حلو ياعم وبعدين لما هنجيب الصورة من الأبيات أكيد هيقولي حدد صورة بيانية وبين نوعها طيب محنا خلصنا من الأصعب وجيبنا الصورة البيانية زي الفل اهو نوعها بقا أسهل بكتير من استخراجها تخيل عاوزك تحفظ معايا القاعدة ديه الصورة البيانية هيكون نوعها حاجه من أربعة ملهمش خامس أي صورة خيالية جبناها لما يقولي حدد نوعها هيكون نوعها واحد من دول إما تشبيه  أو استعارة  أو كناية  أو مجاز مرسل تقولي وهعرف إزاي هقولك ياعم صبرك بس بص ياغالي بع...

حل مشكلة الإعراب خطوة بخطوة

حل مشكلة الإعراب ( الخطوة الأولى ) خطوة بخطوة هتقدر تعرب  لو مشكلتك المستمرة هي الإعراب لو شايف إن الإعراب مشكلة ملهاش حل ولو نفسك تعرب بطريقة صحيحة يعني من الآخر لو الإعراب عندك مضاف إليه  دايماً  يبقا إنت في المكان الصحيح والدرس ده معمول ليك مخصوص كل اللي هطلبه منك تركز معايا 3 دقايق بالعدد قولي ركزت طب يلا هبدأ معاك أول خطوة وديه البداية بعدها هكمل معاك واطمن مش هنحتاج أكتر من 4 خطوات بالعدد النهارده يلا بينا عل أول خطوة هطلبها منك أي كلمة هطلب منك إعرابها مش عاوزك غير تجيب بس بداية الجملة يعني ببساطة مش هقولك مثلا إعرب كلمة  ( محمد ) وتقعد ساعة باصص في كلمة محمد وتقوله .. ها طب إيه إيه إعرابك الله يسترك .. مهو مش هينطق علشان يقول لحضرتك الخطأ الكبير اللي بيقع فيه كتير من الناس إنه بيقعد باصص للكلمة ومركز فيها ويقولي يامستر مش هو اللي طالب مني إعرب هذه الكلمة يبقا أبص عليها بقا لا ياحبيبي ديه أول غلطه بنعملها لما بنعرب مش عاوزك خالص تبص على الكلمة اللي طالب إعرابها عاوزك بس تجيبلي بداية الجملة اللي فيها الكلمة ديه علشان البداية...